zondag 30 juli 2017

28 juli Zaragoza

Dag 13

Vandaag de hele dag om Zaragoza te bezoeken. Gisteren kwam Sjoerd er achter dat hij zijn laptop niet had, dat was even schrikken. Hij moest nog in het hotel in Olite liggen dus meteen maar gebeld. Gelukkig had Esther, de receptioniste, de laptop al gevonden. En heeft ze deze per expresse opgestuurd. Gelukkig maar, je moet er niet aan denken dat hij dezen kwijt was.
Toen we beneden kwamen in het hotel (het was al tegen 10:30 uur) bleek de laptop zelfs al gearriveerd. Nu konden we met een gerust hart de stad gaan bekijken.

Dichtbij ons hotel heb je een overdekte markt met verste producten. Mooi aan de buitenkant maar oud aan de binnenkant. Wel leuk om te zien al die verse producten. De vis stonk wel door het hele gebouw heen.

Terug naar het plein met de kathedraal. Nog steeds een mooie Kathedraal maar helaas met de felle zon nu niet zo'n mooi ligt als we gisteren avond hadden. Het plein zelf is ook heel leuk, ruim en met oud en nieuw gecombineerd.

Binnen de Kathedraal mocht je eigenlijk geen foto's maken maar ik kon het niet laten. Ook weer een hele mooie kathedraal.
Het gezicht van Youri sprak boekdelen, hij heeft het niet zo op kerken bezoeken. Helaas voor hem, misschien komen we hier nooit meer dus je bent gek als je niet even binnen kijkt.

En vanaf de waterkant gezien:

Zaragoza is gewoon ook een hele mooie stad maar dan toch echt een stukje groter dan de meeste steden die we bezocht hebben. Vele mooie gebouwen verscholen tussen het stedelijk van nu.

Opgraving van een romeins theater, midden tussen de "modernere" stad.

En voor Carol, ze hebben hier gewoon een Amerikaans winkeltje, waar Youri een Pokemon pet heeft gekocht. Nee Youri is nog geen puber..... wil nog klein blijven.

Ook in Zaragoza hebben ze Arena waar stierengevechten worden gehouden. We konden niet naar binnen maar van buiten was dit ook al indrukwekkend. Sjoerd en ik zijn ooit in Ronda, zuid Spanje, naar een gevecht geweest. Het blijft een hele show maar ik vind het maar zielig voor de stier.

Het was ondertussen erg warm geworden zo'n 39 graden. Eigenlijk te warm om in een stad rond te lopen. Sjoerd had het idee om een fiets te huren, deze zag je door de hele stad. Net een OV fiets. Stonden we bij de fietsen wat bleek, was dit alleen voor mensen uit de stad zelf. Konden we nog alles te voet doen.
Zaragoza heeft net als Olite een kasteel dus die wilde we ook wel even zien.Tegen 14 uur kwamen we bij het kasteel aan en je raadt het misschien al, gesloten. De Spanjaarden houden siësta en het kasteel ging pas weer om 16:30 uur open. Om nu tot 16:30 uur in een hete stad rond te slenteren, nee dat zagen we niet zitten. We zijn terug gegaan naar het hotel en hebben op onze kamer in de airconditioning gezeten. We hebben wat gelezen en geslapen.
Omdat het restaurant waar we wilde gaan eten pas om 21 uur open was, hebben we tot het laatst gewacht om het kasteel te bezoeken. Hoefde we niet zo lang te wachten tot het restaurant open ging.

Dit kasteel is weer heel anders dan die in Olite maar heeft ook zo zijn charme. Doet een klein beetje denken aan het Alhambra maar dan 10 keer kleiner.

Om 20 uur sloot het kasteel en konden we richting het restaurant, dat pas rond 21 uur open ging. Op een plein dichtbij het restaurant hebben we op een bankje gezeten, kijkend naar alle mensen die elkaar op zoeken en de kinderen die samen voetballen.

Toen was het 21 uur en gingen we naar het restaurant. De serveerster kende geen Engels en je kon haar zien dat ze niet op haar gemak was. Maar Google translate weet veel, zo kwamen we er uit. Youri en ik hadden een entrecote, Sjoerd en Sanne Ossenhaas. Erg lekker.

Zo dat zat er in, onze laatste keer tijdens de rondreis uit eten. Vanaf morgen zitten op de camping een uur boven Barcelona. Camping Internacionale de la Calonge, waar we een safari tent voor 6 nachten hebben.